Spärra kort
Ring: 0771-40 71 70, öppet dygnet runt.
Kontakta oss
Kundservice öppet vardagar 8-17
Telefon: 0771-40 71 70
E-post: Meddelandehanteraren på inloggade sidor
Spärr av kort
vardagar 8-17: 0771-40 71 70
efter kontorstid: 08-402 59 79
Adress: Nordea First Card
L646, 105 71 Stockholm
Innan du ringer: Frågor & svar »
Om oss
First Card erbjuder ett komplett betalsystem för alla inköp och utlägg i tjänsten. För företag som vill ha en snabb, ekonomisk och säker administration av fakturor och reseräkningar. First Card gör det enkelt för resenären att skriva reseräkningar och ger företaget total kontroll och samlad statistik över resandet. Kortet kan fås med koppling till Mastercard eller Visa.

First Card ges ut av
Nordea Bank Abp, filial i Sverige
Organisationsnr 516411-1683
Plusgiro 474 70 02-6
Bankgiro 237-4825
Så här skyddar du ditt kort
Att använda betalkort är både smidigare och säkrare än att använda kontanter vid betalning för varor och tjänster för dig som kund. First Card arbetar ständigt med att förbättra säkerheten för dina korttransaktioner. Vi som bank och du som kortinnehavare har ett gemensamt ansvar i att förhindra att ditt kort och kortinformation hamnar i orätta händer. Det är viktigt att hantera kort och kortnummer som de värdehandlingar de är.

Vad är phishing och hur skyddar jag mig?

Här får du tips och råd om vad du kan göra både hemma och på resan:
  • Spärra ditt kort omedelbart om du misstänker bedrägeri genom att ringa till kundservice på telefon 0771-40 71 70. Spara numret i din mobiltelefon, så hittar du det snabbt.
  • Förvara inte kort och kod tillsammans.
  • Ha alltid kortet under uppsikt. Lämna inte ditt kort obevakat, t.ex i din jacka eller väska.
  • Ficktjuvar är vanliga på platser där mycket människor rör sig, t ex flygplatser, bussar, marknader och köer. Förvara inte kortet i bakfickan eller i en ryggsäck på dessa platser.
  • Håll kortet under uppsikt när det skall debiteras för köp. Lämna inte in kortet i exempelvis baren.
  • Om du är på resande fot och inte vill bära med dig kortet, ska det alltid låsas in i hotellets safety-box/kassaskåp och aldrig lämnas kvar på hotellrum, bagagerum eller i bilen.

Vid uttagsautomater
  • Uppmärksamma hur det ser ut vid uttagsautomaten och vidta aktsamhet om den ser annorlunda ut. Kontakta omedelbart vår kundservice på telefon 0771-40 71 70 om ditt kort inte returneras av automaten.
  • Dölj tangenterna när du knappar in din kod för att undvika att någon ser den.
  • I utländska uttagsautomater är ofta sifferpanelen vänd på annat håll än här hemma. Se upp så att du inte av misstag slår in fel kod! Har du slagit in fel kod två gånger och du är osäker på din kod, kontakta kundservice på 0771-40 71 70.
  • Var vaksam på personer som gärna vill hjälpa till eller ge goda råd när du ska ta ut pengar i en uttagsautomat.
  • Säg aldrig din kod till någon som frågar efter den. Den ska alltid hållas skyddad, och enbart du ska slå in den i uttagsautomater eller vid köp. Dölj även tangenterna när du knappar in din kod.

Vid köp via Internet, telefon och postorder
  • Vid köp på Internet, välj sidor där säkerheten är hög. Drygt 70% av de svenska internetsiterna är idag anslutna till MasterCard SecureCode och alltfler ansluter sig löpande.
  • Se till att Internetbutiken har en säker uppkoppling, t ex SSL (symboliseras av ett hänglås). Detta innebär att informationen du lämnar på sidan krypteras.
  • Kortnummer samt giltighetstid uppges alltid i den ordning det står på kortet vid köp.
  • Behåll alltid en utskrift/kopia av beställningen.
  • Ta alltid reda på företagets telefonnummer och adress och hur man kan reklamera köpet.
  • Uppge aldrig ditt kortnummer om du inte ska köpa något.
  • Skicka aldrig ditt kortnummer via öppen e-post. Däremot går det bra att göra det på firstcard.se via meddelandetjänsten på Mitt Kort Online. Du är då inloggad i en säker miljö där informationen krypteras.
First Card - L646, 105 71 Stockholm Behandling av personuppgifter och cookies